Topik Utama

Monday, January 31, 2011

Pegang Yang Lain Lagi Baik...

Salam tengahari!

Tadi ada membaca entri tentang pegang-pegang tangan orang bukan muhrim. Mengingatkan saya kepada sebuah hadith yang telah lama tidak didengari (padahal tahun lepas je, hahaha), lalu saya pun menggooglenya.

berikut adalah hadithnya,

"Bahawa sesungguhnya adalah lebih baik seorang lelaki untuk bergeseran dengan khinzir yang berlumuran dengan tanah atau lumpur daripada dia menggeserkan bahunya dengan bahu seorang wanita yang tidak halal baginya."'(terima kasih kepada hafizfirdaus kerana berkongsi)


hadith ini dari Abi Umamah R.A., dikatakan oleh blogger tadi sebagai hadis dhaif tetapi ada penguat, oleh itu hadith tersebut adalah hasan (in short, acceptable). Ada yang kata hadith ni diriwayatkan oleh Ibnu Majah pula. Apa-apapun perumpamaan yang diberikan memang ada benarnya.

CAUSE AND EFFECT

Apakah kesan memegang seekor babi? Mengotorkan tangan, mungkin merasa malu, mungkin berpindahnya penyakit daripada haiwan tersebut, dan paling penting tak boleh solat. Semua halangan ini terhapus dengan membersihkan diri dan bersamak cukup syarat.

Tetapi apakah kesan memegang seekor wanita? Kalau sengaja, dah dosa; kalau terangsang, terkeluar pula air yang tidak patut, maka payahlah pula nak membersihkan. kena mandi wajib satu badan sedangkan kalau sentuh babi hanya bersihkan bahagian tersentuh. dan lebih buruk kalau daripada sentuhan itu datang pula perasaan yang membawa kepada keinginan maksiat.

pegang ni takpe. although kalau ambil gambar dan post dalam facebook ada yang rage jugak. {link}


ALA SEKALI DUA JE...

Sekali dua, bila selalu, menjadi kebiasaan. Mula-mula pegang tangan adalah kebiasaan. Lepas itu bercium tangan adalah kebiasaan. Lepas itu pegang yang selain tangan adalah kebiasaan. lepas itu raba-raba pula kebiasaan.

Get it?

Humans are opportunistic creatures.

They always find how much they can get away with something.

Dan tidak lama lagi bermulakah perkara yang tidak diingini.

Er...entri ini bukan entri melepaskan marah. Sejujurnya saya takut. Saya takut mempunyai perhubungan lelaki perempuan (aka couple) kerana takut akan melampaui batas beginilah. Saya tahu ramai yang dapat menjaga perhubungan dengan baik, oleh itu mereka mengatakan couple itu tidak apa.

Bagi saya tidak. Kerana lazimnya saya sebagai manusia, ingin saja melampaui batas.
Doa-doalah supaya ia tidak berlaku.

hikhik.

Waalaikumsalam.

p.s. kepada yang masih single tu jangan bersedih. mungkin ada kebaikan di sebaliknya. mana tahu, dulu kadang-kadang terlajak dalam perhubungan? Ada terpegang sana tercakap sini? Sekarang  dah tak ada dah, hihi.

No comments:

Post a Comment