Topik Utama

Saturday, January 22, 2011

Goreng Pisang Panas

Assalamualaikum WBT.

Ada kelebihannya rangkaian sosial. Berita pantas saja dibertahu, baik atau buruk. Sekali di post, lima ratus kali dilihat, dan entah berapa ratus kali dipost semula. Menjadikan berita yang baru berlaku dalam seminit lalu diketahui seluruh dunia dalam masa lima minit kemudian! Nyata ia lebih pantas daripada menunggu berita jam lapan dan jam dua belas untuk berita terkini.

Namun sekali sekala kedengaran berita yang hangat, disebarkan secara bersungguh-sungguh, namun selepas tersebar separuh dunia kita dikejutkan pula sdengan berita itu palsu!

Tidak lama dahulu ada selebriti yang dikatakan mengalami kemalangan jalan raya. Pantas disebarkan bahawa beliau telah meninggal dunia-tiba-tiba keluar pula wajahnya dalam berita! Beliau benar-benar marah atas penyebaran itu namun apakan daya, repost hanya semudah satu klik pada tetikus. Klik dahulu, baru fikir!

Tidak apa jika tiada apa-apa implikasi terhadap penyebaran tersebut. Esok lupa dan berita baru pula mengganti. Namun ada juga implikasinya jika contohnya, orang itu sedang nazak atau sakit dan dikatakan pula meninggal dunia.Akhirnya beliau benar-benar meninggal dunia. Jadi apa yang kita buat sebenarnya? Apakah kita seolah-olah mendoakan penamatkan hayatnya!

Berita tanpa pengesahan adalah satu bentuk fitnah, atau juga bentuk berprasangka buruk, yang mana lebih sesuai, pilih sendiri. Kadangkala beritanya lucu dan sekadar hiburan pagi. Kadangkala pula berita yang dibawa implikasinya besar.

Jadi biasakanlah diri untuk double-check berita yang sampai dalam twitter dan facebook anda. Kalau tidak pasti, janganlah repost kerana takut bersalah menyebarkan berita palsu. Dan jangan fikir hanya kerana ia dipost dalam blog berita, ia adalah benar!

Whoops. Pergi dulu. Salam penutup :)

No comments:

Post a Comment