Topik Utama

Tuesday, February 15, 2011

Doa kepada orang yang zalim?

Assalamualaikum wbt!
Eh dah lama tau tak tulis kat sini. Huhu

Oh ya, saya mahu share ini Doa.


"“Sesungguhnya (bermakna) kami berdusta terhadap Allah, jika kami berpindah kepada ugama kamu sesudah Allah menyelamatkan kami daripadanya. Dan tidaklah harus kami berpindah kepadanya sama sekali, kecuali jika Allah Tuhan kami, menghendakinya. Pengetahuan Tuhan kami meliputi akan tiap-tiap sesuatu. Kepada Allah jualah kami bertawakal. Wahai Tuhan kami, hukumkanlah antara kami dan kaum kami dengan kebenaran (keadilan), kerana Engkau jualah sebaik-baik Hakim”.

Menurut buku yang saya baca, surah ini sesuai digunakan untuk berdoa memohon hukuman ke atas orang yang cuba menzalimi kita. contohnya kita diberikan tekanan sedangkan kita di pihak yang benar.

Eh? bukankah orang kata tidak baik untuk mendoakan keburukan kepada orang?

Ah, itu agak lain. Kadangkala kita sebagai hambaNya yang lemah perlu juga berdoa jika kita dizalimi, bukan sahaja untuk melepaskan kita daripada sesuatu keadaan sukar, tetapi juga menyedarkan orang yang salah itu.

Mengikut keterangan ayat ini, ia berdasarkan masalah Nabi Syuaib ketika itu yang berusaha mendakwahkan umatnya tetapi dakwahnya dipersia-siakan. Malah dengan sombong dan bongkaknya ketua kaum tersebut menempelak Nabi Syuaib dan menghasut orang lain supaya tidak mengikutnya.

Kemudian Nabi Syuaib mengeluarkan permintaan seperti dalam ayat tersebut, kerana Allah SWT itu sebaik-baik pengadil perkara yang baik dan buruk. Akhirnya kaum yang degil itu dibinasakan dalam gempa bumi yang teruk, seolah-olah mereka tidak pernah wujud di negeri itu.

Oh ya, kenapa saya tuliskan doa ini?

Pertama, kerana saya mahu ingat ia.

Kedua, kerana saya risaukan mereka.

Ada beberapa orang menghubungi saya mengatakan mereka dizalimi seseorang yang saya kenal. Saya kenal kerana pernah dizaliminya dulu.

Namun beliau sukar menceritakan butiran apa yang dilakukan oleh orang itu.Pendek kata perlakuannya itu cukup baik untuk terlepas dari segi undang-undang, tetapi cukup jahat untuk menimbulkan rasa susah hati dan etika dilema dalam diri.

Saya juga pernah berperasaan sama ketika di tempat rakan itu dahulu, kerana tidak pasti siapa di tempat yang benar. Apakah dia benar-benar salah? Apakah saya hanya terlalu mengikut emosi? Saya juga sukar hendak menceritakan semuanya kepada orang lain kerana masalahnya agak kompleks.

Jadi dari sinilah kegunaannya doa tersebut. Mintakan kepada Allah SWT untuk menjadi sebaik hakim, dan menunjukkan kepada semua siapa sebenarnya di tempat kebenaran. Jika anda, anda tidak perlu risau. Jika dia, anda haruslah menerimanya dengan terbuka.

Namun saya pasti anda di tempat benar.

I am praying for you, but in the meantime, continue what you are doing, OK?

Take care.

ps. reference Surah Al A'raf ayat 89, Tafsir ayat,  Buku 101 Doa Para Nabi dan Rasul dalam AlQuran. Further read, AlDurrul Manthur, tafsir ayat 89.

No comments:

Post a Comment