Topik Utama

Thursday, June 25, 2015

Pengalaman Membeli di Taobao (Part 4) - Memilih seller yang betul

Assalamualaikum wbt.,

Hari semua! Setelah entri mengenai taobao yang lepas mendapat agak banyak hits dan menarik minat orang untuk membeli dari sana, saya merasakan satu lagi entri perlu ditulis, iaitu mengenai cara memilih seller yang baik. Maklumlah, sebagai 'orang luar' yang tidak tahu apa-apa mengenai negara sana, adalah penting untuk kita mencari seller yang boleh dipercayai dan dapat membawa barang kita dengan selamat dan berpatutan harganya. Berikut adalah tips saya untuk mencari seller yang terbaik:
  1. Gunakan aksara Cina untuk mencari barang anda.

  2. Kenapa? Kerana kebanyakan seller tidak tahu bahasa inggeris. Dengan menggunakan bahasa cina anda dapat lebih banyak pilihan, dan juga barang lebih murah! Anda boleh menggunakan google translate, copy paste, ataupun memuat naik gambar barang tersebut dalam ruang carian.

    Lihat bezanya?

  3. Pilih yang harga di tengah-tengah (tidak terlalu murah tidak terlalu mahal)

  4. Setelah mendapat banyak pilihan barang, anda mungkin pening kepala melihat barang yang sama dari pelbagai seller tetapi beza harga. Kadangkala, rupa barang juga sama. Ambillah harga yang purata.
    500 dengan 300 (purata). Wah bezanya! Tapi ada juga sebab lain kenapa murah...
  5. Lihat pada shipping barang tersebut.

  6. Kadangkala, barang berharga jauh lebih murah di dalam page seller ini berbanding seller yang itu. Barang yang sama pula tu! Tapi jangan terburu-buru membeli, lihat pada shipping costs. Ada yang barang harga lebih tinggi tapi free shipping. Ada juga barang yang sangat murah tapi shipping tiga kali ganda barang! Itulah cara seller mencari untung. Hati-hati.
    Contoh sahaja. Ada yang lagi pelik, barang 1 yuan shipping 30.00 yuan!

  7. Lihat rekod transaksi.


  8. "People Payment" memaparkan berapa banyak orang yang membeli. Kemungkinan jika bilangan pembeli tinggi, barang atau seller adalah popular dan dipercayai orang tempatan. Mungkin juga yang sikit "People Payment" itu adalah syarikat yang sah cuma masih baru. Akan tetapi, carilah jalan selamat dengan memilih seller yang dikenali ramai.

  9. Lihat comment evaluation (atau cumulative assesment).

  10. Satu lagi perkara penting, ialah melihat komen pembeli yang lepas. mungkin barangnya popular kerana murah, tetapi kualitinya agak kurang atau sellernya agak lambat. Kadangkala seller akan membalas komen pengguna di ruang evaluation supaya pembeli faham. Daripada evaluation, anda boleh nilaikan samada ia seorang seller yang baik.
    4.8 daripada 5, bermakna reviewnya agak positif.

  11. Cari label-label berikut:
  12. Semasa di ruang carian, anda mungkin dapat melihat label medal emas pada hujung kiri gambar. ini adalah Gold Medal, yang jarang didapati di kebanyakan seller. Jika seller anda memiliki label ini, insyaallah ia syarikat yang sah.
    Satu lagi adalah logo "Reputation" berlian/hati/crown pada halaman produk jualan tersebut. Ini adalah ranking seller tersebut dalam urusniaga online. Crown adalah paling tinggi diikuti berlian dan paling bawah ialah hati.

    Label hijau  pada "Qualification" pula adalah insurans pemulangan barang, di mana jika anda tidak puas hati dengan barang seller boleh menggantikannya untuk anda dan seller akan menanggung kos penghantaran. Namun, kos itu biasanya tidak termasuk kos forwarder (maknanya hanya kos dari gudang ke seller).

  13. Cuba chat dengan seller yang online.

  14. Nampak tak dalam gambar di atas itu ada ikon biru ? Ya itu ialah ikon chat. Klik padanya jika ia biru, tandanya seller adalah online dan anda boleh menanyakan dia soal produk, biarpun belum membeli. Akan ada popup yang rupanya seperti Yahoo! Messenger lama, termasuk dengan emoji-emoji comel!
     (TIP: seller mereka rajin guna emoji untuk merasa ramah, seperti mana seller kita suka guna dear, sis, yunk dan smiley. Lain tempat lain cara, ya tak?)Selepas membeli, anda boleh teruskan chatting dengan seller, seperti ini.
    Alamak, apa berlaku di sini? Ha, seller menghubungi saya dengan masalah penghantaran. Nampaknya saya perlu refund. Nantikan entri tentang proses refund di masa akan datang!




1 comment: