Topik Utama

Friday, October 7, 2011

Anda pun anak yatim juga suatu hari nanti.

Surah An-nisa' ayat 10

Assalamualaikum wbt.

Saya sebenarnya ingin merujuk ayat tersebut kepada topik yang dibincangkan dalam TV semalam. Mengenai pengurusan harta selepas kematian. Beberapa persoalan dibincangkan para penonton studionya, yang saya rasa menarik untuk dikongsi bersama. Antaranya tentang hak mutlak sesuatu penama kepada sesuatu harta.

Pernahkah kita makan harta anak yatim? Mungkin kita merasakan tidak pernah. Mungkin kita mahupun keluarga kita--yakin tidak pernah. Anggapan kita bahawa si pemakan harta anak yatim tentunya golongan ibu bapa tiri yang jahat ala-ala Bawang Putih Bawang Merah atau penjaga rumah anak yatim yang tamak haloba, mengambil keuntungan daripada penjagaan itu.

Namun kita tidak tahu, yang kita boleh termakan secara sengaja. Contohnya semasa majlis tahlil kematian sesorang, kita dijamu makanan. Mungkin makanan itu datang daripada duit si mati--yang sepatutnya diberikan kepada anaknya dulu (sebab itu tidak digalakkan membuat majlis makan-makan semasa kematian, kecuali kalau pasti duit ada dari sumber lain).

Contoh lagi satu, ialah apabila si ayah meninggal dan pengurusan harta pusaka berlaku, kakak/abang sulung malah mungkin isteri si mati, mengambil bahagian yang besar daripada harta itu, kerana dia merasakan dia berhak mendapat laba sebagai pengurus harta. Contoh lebih mudah--wang KWSP si mati diberikan kepada si penama sahaja sedangkan si penama itu sepatutnya membahagi-bahagikan harta tersebut secara faraid kepada keluarga yang lain.

Ini menyebabkan adik-adik atau anak-anak di bawah tidak mendapat harta yang sepatutnya. Sebenarnya bukan sahaja dia telah melanggar hukum faraid, malah dia telah melakukan dosa besar iaitu makan harta anak yatim!

Sumber gambar: sini
Ah, jangan pula kita memarahi dan menyalahkan adik-beradik atau ahli keluarga sendiri pula. Sebenarnya bak kata penceramah itu lagi, masalah faraid ini tidak dapat dielakkan--malah satu keluarga mesti pernah mengalami sekurang-kurangnya satu masalah faraid. Cuma, ambillah langkah yang bijak untuk menguruskan sepantas dan secekap mungkin.

Kalau boleh tika tanah kubur masih merah, anak-beranak sudah bermesyuarat di rumah mengenai pusaka. Apa? Kurang ajar? Ah, itu cuma budaya Melayu. Maaf cakap, adalah lebih baik menguruskan harta dan hutang sepantas mungkin daripada membiarkan si mati terseksa dalam kubur kerana hutang yang tidak berbayar. Ya tak? (OK ayat genius ini bukan dari saya semata, tetapi daripada penceramah itu).

Ataupun, ambil langkah yang lebih baik--tolak bahagian anda, dan sedekahkan harta itu kepada orang lain. Samada kumpul semua aset itu dan sedekah kepada anak yatim, atau biarkan saudara/ibubapa yang tidak berkemampuan mengambil lebih. Cara ini boleh mengelakkan pergaduhan. Saya teringat kata-kata ibu semalam semasa menonton perbincangan itu;

"Rasanya Mak (nenek saya) dah terambil bahagian saya dalam pusaka ayah tu. Tapi saya halalkan; taknak mak nanti makan bara api pula."

Terharu.

Dan saya semalam, ibu minta duit bayar ansuran peti sejuk pun dah merungut. LOL!



Footnote: Bacaan tambahan yang menarik di sini.

No comments:

Post a Comment