Topik Utama

Sunday, March 6, 2011

Tidur Pun Ikut Syarak?


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Ah, sejak memprivate blog lama, sekarang ada masa untuk tumpu pada blog yang ini. Lagipun lebih selesa meletak cerita dalam blog yang takde pembaca daripada blog yang ada pembaca. Tekanan rasanya bila nak mencapai pengisian yang disukai semua pihak.

Apa-apapun, tadi saya sibuk berborak dengan rakan, tentang cara tidur. Ada pelbagai cara tidur, dan ada orang kata setiap cara itu melambangkan sikap seseorang. Contohnya tidur terlentang, meniarap, mengiring panjang atau mengiring macam janin dan banyak lagi.

Ni tidur mengiring ya kawan-kawan. cat approved!
 Rakan saya tadi menyebut bahawa dia tidur tertiarap. Dan belum sempat saya komen cara tidurnya persis bayi, katanya “tidur meniarap ni tak digalakkan dalam Islam. Nanti Syaitan liwat.”

OH WHAT

Adakah syaitan itu gay? Saya gelak guling-guling mendengar penjelasannya. Saya terfikir sendirian. Kalau sesiapa yang tidur meniarap itu akan disodomi syaitan, sudah tentu ramai orang yang tidak suci sejak kecil lagi, kerana semasa kecil kebanyakan bayi tidur meniarap!

Kemudiannya saya memulakan pencarian dan menjumpai pelbagai fakta mengenai tidur. Antaranya kalau tidur meniarap menyebabkan masalah pencernaan dan pernafasan kerana organ kita ditekan oleh berat daging dan lemak dalam badan. Tambahan lagi, antara sebab utama SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) adalah tidur meniarap.
tidur macam ini Isnyallah tak ada SIDS ya adik-adik. []

Sebenarnya tidur meniarap itu bukan menyebabkan kita diliwat syaitan kerana tiada bukti dalam hal ini (saya tidak pasti kalau ada hadisnya, sila betulkan saya), namun bahagian tentang tidur meniarap itu tidak digalakkan dalam Islam memang tepat.

Pernah suatu hari Nabi Muhammad Sallallahualaihiwassalam ternampak umatnya sedang syok tidur di perkarangan masjid. Meniarap pula tu. Lalu pantas baginda datang mengejutkannya sambil berkata bahawa tidur meniarap ini tidur para ahli neraka. Ini ada dalam Hadith Riwayat Ibnu Majah
Tapi ada yang kata hadith ini dhaif pula. Nampak macam cerita yang sama walaupun periwayat berlainan.

Apa-apapun, tidur mematuhi sunnah nabi adalah mengiring ke kanan. Namun banyak jenis tidur yang kita gunakan, dan jenis tidur itu adalah habit sebenarnya jadi kalau sukar tidur mengiring kerana masalah kesihatan, tidak apa. Dan oh ya, pastikan tilam anda berkualiti tinggi. Kalau tidur ikut sunnah tetapi tilam turun-naik-turun-naik, tak selesa juga. Ops!

Kesian si hitam. kaki mu di bibirku. {link}
  Itu saja hari ini. Oh ya, kalau mengantuk tidur dulu. Bak kata blogger blog “omong-omong Nina” tertidur semasa solat sungguh tidak cool ok.

2 comments: