Topik Utama

Tuesday, November 22, 2011

I wish nothing but the best...(part 2)

Assalamualaikum wbt.

Ah, ingat post saya pasal muka mengelupas dulu
Ini adalah muka terbaru saya ^_^



Alhamdulillah, elok kan? Eh, tak nampak apa-apa kan? Ha, ini selepas lebih kurang sebulan daripada tarikh kejadian itu. Selepas  minggu pertama menggunakan Hydrocortisone kepada kesan iritasi itu, rasa pedihnya hilang. Kemudian kulit iritasi itu mula tanggal sebagai kulit mati. Akan tetapi kesan parut timbul serta warna merhanya masih ada.

Jadi saya berkira-kira untuk mencari produk lain bagi menghilangkan parut. Pada mulanya saya sapukan Olay cream dengan harapan ia akan memutihkan kembali bahagian itu, tetapi nampak seperti tiada hasil. Kemudiannya saya teringatkan Bio-Oil yang saya simpan di bilik. Ia digunakan untuk parut lama tetapi juga tiada hasil.

"Kalau parut baru macam ni pula bagaimana?" saya terfikir. Lalu saya sentalkan kesan itu dengan Bio-Oil setiap pagi. Ya, saya katakan sental sebab saya betul-betul sental. Almaklumlah Bio-Oil berminyak, jadi kalau disapu begitu sahaja, krim dan bedak tak boleh letak pula! Sambil-sambil sental tu saya doakan juga supaya ia hilang betul. Biarlah parut jerawat ada, tetapi yang ini mesti boleh hilang 100%.

 Jadi...kini sudah sebulan lebih penggunaan. Mari saya buat perbandingan gambar lama dan baru di sini:










Ya! Kesan gerutu dan timbul dari parut itu sudah rata. Dan paling penting nampak jelas tanda merah tu tidak lagi jelas. Tapi adalah sikit-sikit kalau tengok dengan lebih dekat. Tak kisahlah, kalau diletak BB Cream memang hilang terus! Alhamdulillah seronoknya!

Jadi selepas ini saya akan meneruskan regim penjagaan muka menggunakan Bio-Oil saya.  Setakat ini tiada kesan sampingan atas penggunaan Bio-Oil--lebih baik lagi ia boleh digunakan bersama produk lain yang lebih "keras" seperti Oxy dan Olay.(keras bermakna ia juga pernah memberi iritasi dulu, tapi tak sedahsyat produk bulan lepas)

Mungkin selepas ini saya akan sental Bio-Oil ke seluruh muka pula, mana tahu jerawat pun boleh hilang. Tak sangka bukan, botol ubat yang sedia ada di rumah ini rupanya jawapan kepada masalah saya. Andainya saya tahu lebih awal, mungkin produk lama itupun saya tidak beli. Sekarang saya akan kekal dengan Oxy untuk kulit berminyak dan Bio-oil untuk menghilangkan kesan lama.

Apa-apapun, ingin  saya tekankan di sini bahawa saya tidak marah kepada pengedar produk  iritasi kulit yang dulu itu. Bukan pada tanggungjawabnya untuk memastikan formulasi itu selamat digunakan untuk semua (walaupun sebenarnya beliau perlu juga memberitahu bakal pelanggan lain tentang kemungkinan reaksi sebegini). Tak siapa boleh jangka apa yang terjadi bukan.

Harap-harapnya entri ini akan jadi peringatan kepada saya (dan pembaca, kalau ada lah) supaya lebih berhati-hati dalam memilih produk penjagaan. Dan jangan terlalu taksub kepada kecantikan pantas dan ekstrim!

No comments:

Post a Comment