Topik Utama

Wednesday, September 7, 2011

Karma and Fate

"Ish kalaulah aku tak ikut jalan tu...mesti aku tak eksiden."
"Ish kalaulah aku tangguh perjumpaan tu....mesti tak macam ni."
"Ish kalaulah...kalaulah.."

Kalaulah itu, kalaulah ini.
Kita fikirkan apa yang mungkin berlaku, apa yang telah berlaku, dan apa yang akan berlaku.
Namun hakikatnya,
Semua tu ialah Fate.
Itu cara Allah nak susun aturkan hidup makhluknya. 

Dan kita pula bercakap tentang karma.
"Ha karma lah tu, buat balik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat."
Tapi siapa kita nak menentukan samada musibah itu karma, atau hanya dugaan?
Kalau betul kenapa sebaik Nabi pun boleh sakit, dilukai, dibenci, dimusuhi?

Mungkin peristiwa itu
hanya satu titik pertemuan
antara takdir dua manusia
dan seperti Rashomon, ada pelbagai cara mata kita menafsirnya.

Entah, saya bukan pendeta.
Saya tak tahu cara  mengupas filusuf kehidupan ini.

Namun saya juga bukan ululazmi
Yang sabar dalam menempuh dugaan.

No comments:

Post a Comment