Topik Utama

Sunday, January 29, 2012

Polygamy: the other side.

Kalau melibatkan wanita, ada tiga isu yang agak "glamer" semenjak dua menjak ini: aurat, kos perkahwinan, dan poligami.

All three! (source)
 Ya, poligami. Acapkali diceritakan namun benda yang dikupas adalah same old, same old story. Poligami itu sunnah, Nabi Muhammad SAW mengahwini janda, balu dan juga anak dara, Nabi Muhammad SAW mengamalkan sistem giliran semasa berpoligami dll.

Namun apakah selalu diceritakan mengenai poligami, tapi dalam sisi yang berlainan? Setelah membaca Solusi bulan ini, saya mendapati ada perkara yang agak kurang dikupas oleh pendakwah kontemporari bila berbicara tentang poligami. Contohnya Rasulullah SAW mengamalkan monogami selama 25 tahun dan hanya berpoligami selama 10 tahun sahaja, iaitu selepas kematian isteri ulungnya Khadijah.

Satu lagi ialah melihat kepada wanita-wania yang dikahwininya, setiap perkahwinan mempunyai sebabnya tersendiri antaranya sebab diplomatik (berkahwin dengan anak ketua kaum/pemimpin), ekonomi (pejuang-pejuang yang syahid meninggalkan isteri dalam kemiskinan), akidah (muslimah kematian suami tinggal seorang dalam suasana kaum kafir), menegakkan peraturan dalam islam (berkahwin dengan ex-wife anak angkat bagi membuktikan hukumnya halal).

(source)
Selain daripada itu, poligami tidak seindah yang digambarkan kebanyakan pendakwah (lelaki terutamanya). Sebaik-baik Nabi SAW dan semulia-mulia peribadi isterinya, terdapat juga perselisihan, cemburu dan diskriminasi. Antaranya apabila Safiyyah, wanita berbangsa Yahudi dikahwini Rasulullah, ada isteri-isterinya yang menggambarkan rasa tak suka dari segi perlakuan dan perkataan. Hafsah bersama Aisyah RA sendiri pernah mengungkit keturunan Yahudinya. Rasulullah juga pernah "merajuk" (tidak mendatangi) Zainab selama berbulan-bulan kerana cemuhannya!

Juga yang menarik adalah kisah mengenai Nabi Muhammad SAW sendiri yang pernah menghalang poligami.

Kisahnya begini--Anak perempuan Abu Jahal ditawarkan kepada Ali bin Abi Talib sedangkan pada ketika itu, dia sudah mempunyai Fatimah RA.Nabi Muhammad menghalang dengan mengatakan "...ketahuilah aku tidak akan mengizinkan. Sekali lagi aku tidak akan mengizinkan. Sungguh aku tidak mengizinkan kecuali Ali bin Abi Talib menceraikan puteriku terlebih dahulu.  Fatimah adalah sebahagian daripada diriku. Apa yang mengganggu dirinya akan turut mengganggu diriku dan apa-apa yang menyakiti hatinya turut menyakiti hatiku."

Ada yang mengatakan sebab ia terhalang kerana Rasulullah tidak sukakan anak Abu Jahal dimadukan bersama anaknya. Ada yang katakan kerana Fatimah itu puteri kesayangan yang tidak sanggup disakiti hatinya. Apa-apapun, disebabkan baginda pernah menghalang menantunya sendiri berpoligami, adalah boleh dianggap baginda sendiri faham bahawa poligami bukan untuk semua.

(source)
Ya lah, bukan untuk semua, tapi boleh ja nak buat kalau perlu. (nak juga tulis kasi sedap hati lelaki di luar sana. Nanti tak de siapa nak kahwin camne? huhu).

Assalamualaikum!

Sunday, January 15, 2012

Ini Pasal Susu!

Assalamualaikum wbt.

Semasa saya sedang menyelesaikan urusan bank tadi, saya terbaca artikel dalam suratkhabar mengenai Tabung Ibu Susuan di mana (kalau tak silap saya) ibu yang tidak mampu menyusukan anak disebabkan masalah tertentu, boleh dipertemukan dengan wanita yang sanggup menyusukan bayi tersebut. Anehnya, muzakarah fatwa menyimpulkan bahawa aktiviti  Tabung Ibu Susuan ini adalah haram.
Ye ke? Tapi saya anak emas ibu tau. wajib dapat nutrien terbaik!

Aneh bukan? Kerana hukum asal ibu susuan, adalah HARUS. Tambahan pula proses ibu susuan itu sudah lama dilakukan, malah sebelum zaman kerasulan Nabi SAW lagi. 

Oh tidak, bukan saya hendak menafikan muzakarah fatwa namun saya benar-benar harap ia dikaji semula. Ini kerana walaupun penyusuan itu adalah penting bagi bayi, terdapat banyak kekangan dalam proses penyusuan. Antaranya penyakit yang boleh berpindah secara susuan (seperti AIDS), ataupun masalah kekurangan susu ibu. 

Malah, tidak lama dahulu saya pernah terdengar perbualan dua orang pelajar yang mempunyai bayi. Salah seorang mengatakan bahawa dia dimarahi oleh doktor kerana kurang menyusukan bayinya. “Namun apa saya boleh buat,” katanya, “ia tidak keluar!” Mungkin stress belajar menyebabkannya begini. Ya, oleh sebab pengeluaran susu dikawal oleh hormon, maka stress juga boleh menyebabkan ia kurang.
"Kalau adik pakai macam bear, adikboleh minum susu mak bear tak? hihi"

Apa-apa pun, saya boleh katakan terdapat banyak sebab ibu susu itu amat diperlukan. Maka apa salahnya kita menaikkan semula budaya ibu susuan ini. Ya, saya faham tentang terdapatnya banyak kerisauan dalam budaya ibu susuan, khususnya menjaga keturunan. Oleh itu, saya sarankan bukan untuk mengharamkannya secara terus, tetapi memberi syarat supaya rekod ibu susuan disimpan dan dimaklumkan kepada pihak ibu kandung juga. Jangan risau tentang nasab; zaman sekarang lebih mudah! Dengan nombor IC dan maklumat daripada jabatan pendaftaran, macam-macam boleh tahu daripada alamat rumah kepada bllangan ahli keluarga. Maka apabila anak itu sudah dewasa nanti, dia boleh menjejak semula keluarga si ibu susuan untuk memastikan siapa muhrimnya.

Selain itu, agak menarik untuk kita baca syarat-syarat tambahan yang digariskan di laman web ini  :

  1. Ibu pembekal haruslah beragama Islam dan tidak mengambil sebarang makanan atau minuman yang menyalahi hukum Islam
  2. Ibu pembekal susu haruslah bebas dari sebarang penyakit merbahaya seperti HIV atau Hepatitis.
  3. Ibu pembekal tidak menerima sebarang pemindahan darah di dalam jangkamasa setahun ini.
  4. Ibu pembekal tidak merokok.
  5. Ibu pembekal tidak mengambil sebarang ubat-ubatan yang boleh mempengaruhi kandungan susu.
  6. Ibu pembekal haruslah baru memulakan penyusuan kurang dari 6 bulan. Sekiranya penyusuan telah lebih dari 6 bulan, kandungan protin di dalam susu sudah kurang sesuai untuk bayi yang baru berusia beberapa hari ini.
  7. Sekiranya ibu pembekal tidak berniat untuk menjadi ibu susuan, bolehlah mendermakan susu di dalam kuantiti yang sedikit iaitu kurang dari 10 auns.
  8. Sekiranya ibu pembekal mempunyai bekalan susu yang amat banyak dan kuantiti itu cukup untuk menjadikan bayi kenyang lebih dari 5 kali (syarat ibu susuan), kedua-dua belah pihak perlu menandatangani surat perakuan yang menyatakan ibu pembekal adalah ibu susuan kepada bayi tersebut. Ini adalah penting sebagai rujukan di masa akan datang agar tidak timbul permasalahan dari segi nasab bagi kedua-dua belah keluarga.

Syarat-syarat tambahan ini bukan saja untuk menjaga nasab keturunan tetapi menjaga kesihatan bayi itu juga. Nampak lengkap bukan? Jadi harapnya para mufti dan ulama’ dapat menilai semua pengharaman terus kepada kumpulan ibu susuan. Ini kerana seorang bayi itu mempunyai hak untuk mendapatkan nutrien yang terbaik bagi kemandirian hidupnya.

Rrrawr! Kite shehat dan kuwat sebab minum shewshew ibuew taww!

Saya nak akhiri dengan hadis mengenai kebaikan penyusuan ibu, tetapi ada kawan yang menyatakan hadis itu palsu pula. Aiseh. Anyway, good day people!

Hukum Penyusuan: Bacaan tambahan di sini dan sini. Gambar, dari IMGUR.

Saturday, January 14, 2012

Lagu Ya Taiba: Versi Arab dan Versi Indonesia.

Assalamualaikum wbt.

Kita semua kenal siapa itu Sulis, penyanyi nasyid Indonesia. Lagu yang paling diingati adalah  qasidah bertajuk Ya Thoybah, iaitu saduran kepada qasidah Ya Taiba, yang berasal dari Timur Tengah.

Namun, seperti yang diberitahu oleh Muin kepada saya tadi--yang menariknya lagu Ya Thoybah versi Indonesia bukan sahaja berbeza penyanyi, malah berbeza lirik! Mari kita bandingkan.

Lagu Ya Taiba, versi Arab:




ya tayba ya tayba ya dawa al-ayyana
 eshta`nalik wil hawa nadana

 lamma sar ilmarkab nasani
 saro we`dam`i ma jafani
 akhado albi ma` jinani
 ya tayba ya teem alwalhana

 qiblati baytu`llahi sabir
 allani laki yawman za`ir
 ya tura hal tarani nathir lil K`abah
 w`toghmurni `bamana

 nabina aghla umniyati
 azorak lo marra `b hayati
 wib jiwarak salli salati
 wathkur rabbi watlu `l Qurana

 bushrakil`Madina bushraki
 biqudom ilHadi ya bushraki
 fa hal li ma`wa fi himaki
 atamalla fa`nnooru sabana
 noorukom sabana


Lagu Ya Thoybah, versi Indonesia (Sulis) pula:


Lirik:

Yaa thoybah, yaa thoybah
 yaa dawal ayaana
 isytaqnaalik
 wal hawa nadaana
 wal hawa nadaana

Yaa Ali ya bna Abi Thalib
 minkumu mashdarul mawaahib
 Yaa turo hal uro lii haajib
 indakum
 afdholul ghilmaana
 afdholul ghilmaana

Asyaadil Hasan wal Husaini
 ilannaibiyyi qurrot-’aini

Yaa syabaabal jannataini
 jaddukum
 shoohibul qur’ana
 shoohibul qur’ana


Nampakkah perbezaan di situ? Ya, lirik baru ini menyebut tentang Ali bin Abi Talib, Hasan dan Husain. Namun saya tidak pasti maksud "minkumu mashdarul mawaahib". Tapi Ilannabiyi Qurratulaini maknanya "permata hati kepada Nabi". (Dah lupa bahasa Arab, almaklumlah belajar sepuluh tahun dahulu >_<. Kalau saya tersilap mohon betulkan!)

Apa-apa pun, moral of the story, kalau nak menyanyikan lagu lagi afdhal kalau diketahui maksudnya. Bukan apa, kalaupun lagu itu bermaksud baik, takut bila lidah kita yang tak fasih ni menyanyi, tersasul bunyi lain la pula!

Btw, apakah maksud kepada Ya Taiba versi Arab? Nah, saya carikan. Ia lagu mengenai rindu kepada Madinah. Sesuai dinyanyikan di musim haji. Eh eh.

Ya Taiba (Translation mudah)

Wahai Taiba, wahai Taiba,
Penawar kepada yang sabar
Kami merinduimu
Dan kecintaan telah membawakanku kepadamu

 Aku tertinggal ketika kapal berlayar
 Mereka berlayar pergi dan tangisanku tidak mengering
 Mereka telah membawa pergi jiwa dan ragaku bersama
 Wahai Taiba, kau cinta orang yang terganggu

 Korus

 Arah sembahyangku (Kiblat ku), Rumah Allah, Aku bersabar
 Mungkin suatu hari akan datang melawatimu
 Aku tertanya-tanya, adakah aku akan melihat Kaabah
 dan merasa kagum dengan keselamatannya..

 Korus

 Nabi kami, impian tertinggiku, ialah melawatimu,
 Sekurang-kurangnya sekali seumur hidupku
 dan dekat dengan kamu, untuk menjalankan ibadahku
 untuk memuji Tuhanku, dan membaca Qur'an

 Korus

 Wahai Madinah, betapa beruntungnya kamu
 dengan kedatangan bintang petunjuk itu
 Izinkan aku berlindung disisimu
 Benarlah, cahayamu telah mengagumkan aku.

 Korus

P.S. tetibe macam rasa nak pergi haji. Eh?

Friday, January 6, 2012

RIBENA itu haram?

Kehadapan Ustaz Azhar Idrus,


Ribena ada tanda halal.


Sekian terima kasih.


Published with Blogger-droid v2.0.2

Kredibiliti Pendidikan?

 Assalamualaikum wbt.

Ok, previously saya ada menyebut mengenai preference saya terhadap pendidikan yang tinggi seseorang ulama' untuk memilihnya sebagai rujukan. Namun untuk mengelak pertanyaan lebih lanjut (kalau ada yang baca la blog ni, huhu) saya akan panjangkan lagi penerangannya.

Pada pendapat saya, seorang sarjana (termasuklah ulama') pertama sekalinya mestilah dinilai berdasarkan pendidikannya--di mana, berapa lama, dan siapa gurunya. Tempat, boleh jadi universiti ulung yang menawarkan pendidikan agama tahap tinggi seperti Al Azhar, mahupun madrasah biasa tetapi terkenal kredibilitinya di kalangan pendakwah. Namun, tanpa universiti yang ulung mereka masih boleh belajar, iaitu daripada guru-guru yang terkenal dan boleh dipercayai.

Dan guru-guru pula bukan sembarangan dipilih. Teringat pula satu hikayat yang menceritakan tentang seorang murid cuba mencari guru, tetapi dilihat gurunya sedang mengumpan lembu dengan rumput untuk disembelih, maka tidak jadi ia berguru dengannya. (siapa murid ini, cuba teka!)

Mungkin anda bertanya mengapa perlu melihat kepada kredibiliti dan taraf pendidikan seorang ulama'? Adakah perlu kita beza-bezakan mereka? Jadi ambil contoh ini--seorang konsultan yang merupakan saintis ingin ditemui oleh orang awam yang memerlukan khidmat nasihatnya. Sebelum dia menasihat, apa kriteria yang ingin orang awam itu guna untuk memilih konsultan?

1) Di manakah konsultan ini belajar?
2) Di manakah beliau intern (latihan amali)
3) Pernah bertugas di mana?
4) Apakah buku-buku dan jurnal yang beliau hasilkan?
5) Siapakah rujukan beliau (biasanya majikan terdahulu dan pensyarah/pegawai beliau)

Itu bagi perkara yang saintifik. Tukar pula kepada ulama'. Seseorang ulama ingin ditemui orang awam yang memerlukan khidmat nasihatnya. Jadi sebelum melantiknya, apakah kriteria yang ingin dinilai?

1) Di manakah beliau belajar? (Mesir? UIA? jordan?)
2) Di manakah beliau dilatih? (pernah diberi latihan dakwah? ABIM? Tabligh? Usrah?)
3) Pernah bertugas di mana?  (jabatan mufti, mahkamah syariah, imam besar?)

4) Apakah buku-buku dan jurnal yang beliau hasilkan? (majalah, buku himpunan hadis?)
5) Siapakah rujukan beliau (biasanya guru/ustaz beliau terdahulu)

 Maka, bolehkah kita guna perkara yang sama untuk ulama? Boleh bukan.

Oh, itu saja buat hari ini. Kalau ada silap dan salah, mohon maafkan.

Thursday, January 5, 2012

What makes a good Ustaz?

Assalamualaikum Wbt.
And Happy New (Secular) Year. Haha!

I began this year with a post touching on the issue of religious leaders/preachers, namely "ulama.". Lately, there are tons of post cropping up all over the blogosphere about religious preachers--who's in and who's out, who's good and who's not. Personally, when I'm talking of ulama' and ustaz, particularly on Youtube, blogs or magazines, there are a few that I'm a personal fan of. And of course, there are a few that I don't. I'm not gonna drop names of either one--as I feel it's more of a personal choice.


Now what makes a good preacher? At least to me, here are my requirements (cheh, requirement pula) when I choose a good preacher to listen to:

  1. Good Educational Background-Particularly higher education such as Al Azhar would be on top of my preference. However, other famous Islamic schools and universities will do, like UIA or even Madrasah Dakwah. Now don't get me wrong--I'm not sidelining other scholars who can't afford a good education--but I feel there are certain things that you can't teach yourself. Did you know some religious institution offers "dakwah method" courses? With education, people become more systematic and organized. And so is dakwah, when taught properly.

    Also--there are exception to this rule--for scholars without higher insitutional background, they must at least posses a long, detailed list of credible teachers --credible muftis, perawi, ulama', religious leaders. Good teachers with good reputation will almost certainly churn out equally good scholars!

  2. Tone of speaking-yes, this is a personal opinion. There are lots of ulama' out there with various methods of preaching--some are soft, some are harsh, some are uplifting, and some seem perpetually angry. For me, I prefer the polite, soft spoken, but serious type and yes, for both male and female. Why? because harsh, loud sermons may lift up the spirit, but it takes us to the state of agitation. We become excited, anxious, or maybe even angry. I'd rather the feeling of calm and uplifting when I end a session. And that is Islam is it--it should be as peaceful as the name suggests.

    Also, another no-no is the use of rude words, or words that demean people. You know, fat jokes, racial jokes, slurs, and some pseudo-cuss words like "Dumb" or "Stupid". No, don't worry, I'm sure there's another way to talk about the Israelian issue without cussing over the Jews...

  3. Topic usually covered-Each ulama' have their own "specialty" topic that they cover (although most of the do cover wide range of issues). For example Ustaz Zaharuddin cover Islamic Economy Issues, while Ustaz Kazim Elias cover social issues. I'm allright with most issues the cover (especially those that are not redundant) But--the issue that is a total NO-NO to me is personal issue. Where an issue would be bought up of a certain person about a certain doing, either directly or indirectly.

    For me, I believe in the statement "hate the sin not hate the sinner". Yes he had sinned, but he may have been repenting today, right now, or five seconds ago. Also, would it be right to talk about people in a mosque setting? Sure talking about people garners more attention than say, talk about life after death, but it only gets as much hype as a Melodi episode. (Oops!) If they wanna talk about behavior, I expect them to talk about it generally, without dropping names.

  4. Accessibility of references-Well, it's the most important actually, but I have been forgetting about it so I put it in last! Anyway, this is important particularly when we talk about ulama' that writes in blogs or articles in newspapers. They need to cite their references. If university students are taught to include references for fear of mark deduction, ulama' should include reference for fear of damaging credibility!

    I mean, there are cases of ulama' that gives "strange" fatwa or hukm and not giving any citation of it, just saying "I hear it from there and there". and wha-la! when we do a little search it was proven otherwise. I know, I know, if they cite the whole hadith and its perawi it'll be too long for a 6x4 column, but at least there's a footnote to guide readers to another book or website! Also remember, if the fact pops up several times in other articles or website, does not mean they are credible :3

So I guess that's all from me. Mind you, this is just my opinion. I am writing on how I "chose" a good ulama' for me to listen. You may have other opinions too. Don't hesitate to write in your own. So till then, Jazakallahu khairan khatira, assalamualaikum w.b.t!